Saturday, December 4, 2010

Si BURUK yang Hebat!




Branding Hans Brinker dibina sebagai "hotel terburuk di dunia" dan kempen atas dasar kejujuran melampau. Kebanyakan hotel bersaing pada ciri-ciri seperti kebersihan, perkhidmatan, keselesaan, dan kemudahan, tetapi dalam usaha untuk membezakan, Hans Brinker telah memposisikan dirinya sebagai lawan yang jauh berbeza. Sejak pertengahan 1990-an, iklan Hans Brinker's (semua oleh agensi KesselsKramer) telah disebut-sebut keadaan hotel yang seharusnya mengerikan. Ini adalah mesej berlebihan - pelancong akan memberitahu anda bahawa hotel ini tidak seburuk seperti yang digambarkan. Walaupun idea branding diri sendiri sebagai "mengerikan" mungkin kelihatan kontra-intuitif, itu sebenarnya sebuah strategi perbezaan yang telah melakukan keajaiban buat hotel ini. Pelancong akan ramai datang ke Hans Brinker selama hampir 15 tahun kerana branding hotel dan iklan yang keterlaluan. Menurut sumber ini, penginap di hotel ini telah "meningkat dari 60.000 sampai 145.000 per tahun sejak Kessels mempromosikan untuk reputasi Hans Brinker."

Ketika Kessels (pengasas KesselsKramer) pada awalnya didekati oleh pengurus hotel, permintaan satu-satunya adalah bahawa ia tidak akan mendapatkan keluhan lagi. Ini cepat difahami oleh Kessel bahawa hanya hotel backpacker-berorientasikan kejujuran sahaja yang mudah dipromosikan. Iklan ironis mengatakan bahawa Hans Brinker's hanyalah hotel yang biasa-biasa sahaja telah melahirkan sebuah produk, termasuk sebuah buku yang berjudul "Hotel Terburuk di Dunia".

Pemilik Hans Brinker berkata "Saya benar-benar mencintai kempen terbaru mereka, berpusat di sekitar bagaimana Hans Brinker's "kurangnya perkhidmatan dan ciri-ciri yang membuatkan hotel ini yang paling ramah di dunia"



Kredit:
Agency: KesselsKramer, Amsterdam & KesselsKramer, London
Erik Kessels (Art Director)
Tyler Whisnand (Copywriter)
Marla Ulrich (Agency Producer)
Illustration & Animation: Anthony Burrill

No comments:

Post a Comment

MARA Pahang akan mengadakan Kursus Perniagaan Pengurusan Sarang Burung Layang-Layang Gua di Dewan Pusma MARA Pahang pada 29hb Januari 2011 dengan penceramah Dr Azman Hj Othman dari Perhilitan. Beliau merupakan seorang pengkaji tentang burung layang-layang gua. Sesiapa yg berminat sila hubungi pegawai MARA pahang - En Abd Jalil 0129883690