Friday, December 10, 2010

GIE

Tarikh Keluaran: 14 Julai 2005
Jenis Film: Drama, Biography
Dilakonkan Oleh: Nicholas Saputra

Filem GIE menceritakan seorang Soe Hok Gie, pemuda keturunan Cina yang hidup pada era orde lama. Dengan berlatar belakang kehidupan sosial politik pada masa itu. menceritakan seorang Gie yang berada pada usia remaja, SMP ketika gejolak ketidakpuasan masyarakat terhadap pemerintahan orde lama sedang berkecamuk. Gie yang tinggal bersama keluarganya, memiliki sahabat karib, serta rakan-rakan seperjuangannya.

Sosok Gie digambarkan sebagai seseorang yang berani berkata yang benar dan mempunyai kemampuan Bahasa ataupun pemikiran yang jauh dari pemuda-pemuda yang lain. Gie adalah sosok pemuda yang berani mengambil sikap atau menjadi diri sendiri.

Filem ini diinpirasikan dari kisah hidup So Hok Gie, seorang intelektual muda yang sering terlibat dalam demonstrasi dan perjuangan politik di masa hidupnya. Diari hidupnya telah diterbitkan menjadi sebuah buku bertajuk Catatan Seorang Demonstran dan tesis universitinya telah diterbitkan di bawah tajuk Di Bawah Lantera Merah.

Dalam diarinya, Gie pernah menulis:
"Seorang filsuf Yunani pernah menulis ... nasib terbaik adalah tidak dilahirkan, yang kedua dilahirkan tapi mati muda, dan yang tersial adalah umur tua. Rasa-rasanya memang begitu. Bahagialah mereka yang mati muda."

No comments:

Post a Comment

MARA Pahang akan mengadakan Kursus Perniagaan Pengurusan Sarang Burung Layang-Layang Gua di Dewan Pusma MARA Pahang pada 29hb Januari 2011 dengan penceramah Dr Azman Hj Othman dari Perhilitan. Beliau merupakan seorang pengkaji tentang burung layang-layang gua. Sesiapa yg berminat sila hubungi pegawai MARA pahang - En Abd Jalil 0129883690